Hälsoångest (hypokondri)

Wennerdal & Zelleroth Psykologi

Startsida - KBT - Hälsoångest (hypokondri)

KBT-terapi för hälsoångest (hypokondri) hos psykolog i Göteborg

Att lida av hälsoångest (också kallat hypokondri) innebär att besväras av en överdrivet stark oro för den egna hälsan. Oron kan handla om att vara drabbad av cancer, hjärtfel, en neurologiska sjukdom eller något annat allvarligt tillstånd, och hänger ofta ihop med att man uppfattar något i kroppen, exempelvis en diffus smärta, matthet eller små muskelryckningar. Oron vid hälsoångest är emellertid överdriven i förhållande till de kroppsliga symtomen eller den verkliga sjukdomsrisken.

Oron över den egna hälsan kan till exempel väckas av att läsa om sjukdom eller att höra någon berätta om ett allvarligt tillstånd och dess konsekvenser. Tankarna kan vara svåra att släppa och leda till kraftig ångest även om man vet att oron egentligen är överdriven, tänk om jag trots allt är sjuk?

Det är vanligt att försöka hantera sin oro genom att till exempel upprepat söka information om sjukdomar, kontrollera kroppen, fråga anhöriga om vad de tror eller ofta besöka läkare. För andra leder hälsoångest till ett undvikande av sådant som skulle kunna innebära risk för sjukdom eller besked om sjukdom, som just information om sjukdomar, läkare, sjukhus eller att utsätta kroppen för ansträngning.

Hälsoångest kan göra det komplicerat att söka vård. Många med hälsoångest, men alltså inte alla, söker sjukvård betydligt oftare än personer utan hälsoångest. Detta kan dels leda till skuldkänslor för att ha använt sjukvårdens resurser, dels resultera i en osäkerhet för att söka vård framåt i tiden och en rädsla för att inte bli tagen på allvar. Inte sällan leder hälsoångest till nedstämdhet och frustration då oron och ångesten blir till ett hinder för att fungera i vardagen och tar mycket tid och energi i anspråk. Det är också vanligt att personens nära relationer påverkas, och att livskvalitén sänks.

I KBT för hälsoångest får du lära dig vad hälsoångest är, vilka symtom som är vanliga och vilka beteenden som bidrar till att ångesten vidmakthålls. Du får med din psykolog lära dig att uppmärksamma de negativa tankar du har och öva på att förhålla dig till dessa på ett nytt sätt. Samt öva på att närma dig de situationer eller inre kroppsupplevelser som du fruktar och pröva nya sätt att förhålla dig till dessa. Målet är att du efter terapin inte ska vara lika begränsad av din oro och ångest, och att oron och ångesten rörande sjukdom ska minska.

Vi är Helga & Clara, legitimerade psykologer och författare med lång erfarenhet av KBT, parterapi och neuropsykiatrisk utredning. Få hjälp av psykolog på vår privata mottagning i centrala Göteborg. Det är också möjligt att ha web-kontakt med oss online genom videosamtal. Läs mer om oss.

Wennerdal & Zelleroth Psykologi

Kronhusgatan 11, Göteborg

Att hitta en bra psykolog kan vara svårt. Du kanske har gått med dina tankar och besvär en längre tid utan att få hjälp. Eller så har något hänt som gör situationen mer krisartad. Många vårdcentraler har egna psykologer där du kan få hjälp. Eller så väljer du att testa någon av alla nätbaserade tjänster på distans. I...

Hur mycket vi än vill göra rätt som föräldrar lyckas vi inte alltid vara lugna och pedagogiska. Som när treåringen får ännu ett utbrott för att storasyster tryckte på hissknappen först eller femåringen äter yoghurt i samma takt som en sengångare en morgon ni redan är sena. Du är inte ensam om att kanske tappat tålamodet helt, och efteråt ångra...

Har du också jobbat hemma under pandemin? Hemarbetets för-och nackdelar har naturligt kommit upp på agendan under senaste året. Faktum är att det, kanske något förvånande, i en nyligen genomförd studie visat sig att extroverta/utåtriktade verkar trivas bättre med hemarbete än introverta/inåtriktade.