Ut ur mörkret

26.10.2019

Alla kan vi känna oss ledsna, orkeslösa och nedstämda ibland som en reaktion på saker som hänt oss, men vid en ihållande nedstämdhet påverkas både tankar, känslor och beteenden på ett mer varaktigt sätt. Vid en depression känner man sig nedstämd större delen av dagen, tappar lusten för de saker man tidigare uppskattat och är trött och orkeslös oavsett hur mycket man vilar. Det blir ofta svårare att koncentrera sig och fatta beslut och tankarna om både sig själv och om omvärlden blir negativa med en pessimistisk syn på livet och tillvaron. 

"Jag förstår inte varför det blivit såhär. Jag borde bara kunna skärpa mig, ta mig i kragen och söka ett nytt jobb i stället för att vantrivas och tycka synd om mig själv. Jag hade ju tänkt träna idag också men nu regnar det ju. Och Anna gillar säkert inte att springa med mig egentligen, hon får bara vänta in mig för att jag inte håller hennes tempo. Bäst att ställa in, jag orkar bara inte träffa någon idag. Jag borde diska i stället. Eller söka jobb. Men kommer säkert bara hamna framför tv:n hela kvällen som vanligt."

När symtom på depression, som orkeslöshet och nedstämdhet, ökar medför det också en ökad risk att börja undvika saker man tidigare ägnat sig åt. Det är förståeligt då man när man känner sig trött och negativ kan uppleva det som en lättnad att ställa in kravfyllda aktiviteter, men bidrar tyvärr till att på lång sikt göra tillvaron ännu mer begränsad och fattig på det som ger lust och energi. Och ju mindre vi faktiskt gör, desto mer tid kan vi ägna åt att grubbla. Att grubbla innebär att fastna i ett tänkande som inte leder till någon faktisk problemlösning utan ofta får en att fastna i negativa och självkritiska tankar vilket också gör att man på sikt mår ännu sämre. 

När man behandlar depression med kognitiv beteendeterapi (KBT) fokuserar man på att först kartlägga vad man gör och hur man mår, ofta med hjälp av att föra dagbok över sin tillvaro. Därefter är målet att försöka utöka aktiviteter som hänger ihop med ett mer positivt mående för att bryta spiraler av undvikande, passivitet och grubblande. Den här metoden kallas för beteendeaktivering. Du får hjälp med att hitta tillbaka till sådant du tidigare mått bra av och upplevt meningsfullt, bryta ensamhet och få ditt liv att bli mer i linje med hur du vill leva.

Relaterade sidor: Depression - Kognitiv beteendeterapi